سایت وکلای تهران - وکیل پایه یک دادگستری - دفتر وکالت تهران

سایت وکلای تهران - وکیل پایه یک دادگستری - دفتر وکالت تهران

<>【 ☎ 】09191677649【 ☎ 】مشاوره حقوقی【 رایگان 】میباشد <>

شرایط فسخ مبایعه نامه

  • ۹۴۷
شرایط فسخ مبایعه نامه

مبایعه نامه برای خرید هرچیزی قابل تنظیم است، اما عبارات مبایعه نامه، بیع نامه بیشتر در هنگام خریدهای بزرگی چون باغ، ملک، مغازه و خودرو شنیده می شود. زمانی که دو طرف برای خرید و فروش چیزی به توافق برسند، در میان آن ها قراردادی منعقد می شود که در اصطلاح به آن مبایعه نامه گویند. به موجب مفاد قرارداد، هیچ یک از طرفین معامله حق ندارد یک طرفه زیر میز بزند و موجب برهم خوردن قرارداد شود، اما در مواردی قانون مجوزاتی برای فروشنده و خریدار در نظر گرفته است تا بتوانند در صورت لزوم، قرارداد فی مابین را فسخ کنند.

 

 

 

مبایعه نامه چیست و در چه صورتی نوشته می شود؟

هنگامی که پای ملک در میان باشد، خریدار با پسندیدن شرایط ملک و قیمت آن، چراغ سبز خود را برای خرید روشن می کند، از سویی فروشنده نیز با انعطاف در قیمت و شرایط فروش سعی می کند جو تفاهم و درک متقابل را در معامله حفظ نماید.

پس از توافقات اولیه،  مبلغی بین طرفین رد و بدل می شود که در قرارداد نیز ذکر می گردد. تاریخ پرداخت مابقی پول که به صورت چک یا نقدی باید تحویل شود هم در مبایعه نامه قید می گردد. چنانچه پول در موعد مقرر تحویل داده نشود، فروشنده فسخ مبایعه نامه را آغاز می کند.

 

مبایعه نامه بر چند نوع است؟

به طورکلی مبایعه نامه را باید به دو دسته رسمی و عادی تقسیم بندی نمود. مبایعه نامه های رسمی در دفاتر اسناد رسمی، ادارات ثبت و یا توسط ماموران دولتی و قضایی نوشته می شوند. سایر مبایعه نامه هایی که در بنگاه، خانه، توسط شورا و … نگاشته می شود، در زمره قراردادهای عادی قرار می گیرند.

در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که مبایعه نامه همان قول نامه نیست! در قول نامه همان گونه که از نامش پیداست، دو طرف بر روی قولی توافق می کنند و ممکن است اصلا پولی هم رد و بدل نشود، اما در مبایعه نامه، خریدار باید مبلغی را بپردازد و مابقی را در زمان مشخص تحویل دهد تا مشمول فسخ مبایعه نامه از سوی فروشنده نشود.

مطلب مرتبط:  آشنایی با تخلیه ملک تجاری، تخلیه مغازه و نمونه لایحه آن از زبان وکیل متخصص

فروشنده و خریدار چه نکاتی را می توانند در مبایعه نامه ذکر کنند؟

فروشنده و خریدار می توانند شروط خود را در مبایعه نامه ذکر کنند. به عنوان مثال فروشنده می تواند قید نماید که در صورت پرداخت نشدن به موقع اقساط و نقد نشدن چک ها، حق دارد که یک طرفه اقدام به فسخ مبایعه نامه، نماید. خریدار نیز می تواند این شرط خود را مرقوم کند که پس از پرداخت وجه باید در تاریخ ذکر شده، ملک، تخلیه و به وی تحویل داده شود.

هم چنین می تواند تاکید کند که چنان چه روال قانونی واگذاری ملک، با تعلل و سهل انگاری فروشنده مواجه شود و یا فروشنده اقدام به جرم فروش مال غیر کرده باشد، خریدار این حق را دارد که برای فسخ مبایعه نامه اقدام کند.

فسخ مبایعه نامه چیست؟

هرگاه یکی از طرفین معامله، شروطش اجرایی نشود، طبق قانون حق دارد اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید. البته همیشه برهم زدن قراردادها به همین راحتی نیست و حتی گاهی پای وکیل فسخ قرارداد هم به میان می آید.

گاهی مفاد قرارداد بسیار پیچیده است و یا یکی از طرفین راه های درروی قانونی را خوب بلد است تا بتواند در بزنگاه، از طرف معامله خود اخاذی کند. در چنین شرایطی وجود وکلای برجسته از یک موسسه حقوقی معتبر در کنار فرد بسیار راهگشا خواهد بود.

مجموعه حقوقی تهران مدافع که متشکل از وکلای پایه یک دادگستری است در زمینه مبایعه نامه می توانند مشاوره حقوقی و کمک های قابل توجهی به متقاضیان ارایه دهند. وکیل فسخ قرارداد در ابتدا با ارسال اظهار نامه به طرف معامله سعی در حل ماجرا می کند و سپس دادخواستی را بر مبنای قانون الزام به تعهد تنظیم می نماید تا طرف مقابل را وادار به عمل به تعهدات و یا پرداخت ضرر و زیان نماید. برای نمونه دادخواست تنفیذ فسخ قرارداد به لینک مربوطه مراجعه کنید.

خیار فسخ مبایعه نامه به چه معناست؟

همان طور که در قسمت های پیشین این مطلب نیز بدان پرداختیم، قانون، اجازه هایی برای طرفین معامله در نظر گرفته است تا بتوانند فسخ مبایعه نامه کنند. به این مجوزات، خیار فسخ یا همان اختیار برهم زدن قرارداد گویند.

یکی از معروف ترین دلایل قانونی که اکثر مردم با آن آشنایی دارند، خیار عیب است. یعنی اگر معامله ای انجام شد و سپس کاشف به عمل آمد که موضوع معامله معیوب است، خریدار می تواند یک طرفه به همه چیز خاتمه دهد. در همین راستا خیار تخلف از شرط نیز به فروشنده و خریدار اجازه می دهد تا شروط خود را به وضوح در قرارداد مکتوب نمایند و اگر شروط اجرایی نشد، طرفین حق فسخ مبایعه نامه را دارند.

مطلب مرتبط:  وکیل الزام به تفکیک ملک و آشنایی با مزایای آن

 

در چه صورتی می توان مبایعه نامه را فسخ کرد؟

مبایعه نامه اگر درست و اصولی نوشته شود، راه های قانونی زیادی برای فسخ آن وجود دارد. قانون زیر بار اینکه فردی با کلاهبرداری و فریب بر دیگران تاثیر بگذارد، نمی رود. به عنوان مثال ممکن است فردی، ملکی را خریداری کند که فروشنده زیربنای آن را ۱۰۰۰ متر عنوان کرده باشد، اما پس از مدتی ثابت شود که متراژ ملک کمتر از این میزان است. در چنین شرایطی خریدار با تکیه بر خیار تدلیس، می تواند اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید.

مثال دیگر اینکه طبق خیار ثمن، اگر خریدار در پرداخت وجه تعلل کند، فروشنده می تواند قرارداد را فسخ اعلام کند.

اطلاع از بندهای قانونی و مجوزات مرسوم برای فسخ مبایعه نامه را بهتر است به اهالی قانون سپرد تا در سریع ترین زمان ممکن نتیجه گرفت؛ ازاین رو وکلای تهران مدافع، بهترین گزینه ها برای استیفای حق هستند.

 

 

نتیجه گیری و جمع بندی

مبایعه نامه حتی اگر در منزل و روی کاغذهای ساده هم نوشته شود، یک قرارداد با بار حقوقی است، بنابراین مهم است که چه در کسوت خریدار و چه در سمت فروشنده، قوانین مربوط به نگارش مبایعه نامه و خیار فسخ مبایعه نامه را مطالعه کنید. اگر هم می خواهید کار را به کاردان بسپارید، بهتر است برای فسخ قرارداد به سراغ وکلای پایه یک دادگستری بروید. تهران مدافع در کنار شماست تا بهترین نتیجه را در کوتاه تریت زمان ممکن حاصل کند.

 

سوالات متداول

  1. کدام یک از طرفین معامله می توانند اقدام به فسخ مبایعه نامه نمایند؟

هر دو، قانون برای هر دو اختیارت و مجوزاتی در نظر گرفته است.

  1. اگر فروشنده با دروغ و فریب، مورد معامله را عرضه کند، خریدار با تکیه بر کدام خیار می تواند اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید؟

خیار تدلیس

  1. معروف ترین علت فسخ مبایعه نامه چیست؟

خیار عیب

  1. آیا اگر خریدار اقساط خود را سر موقع پرداخت نکند، فروشنده می تواند اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید؟

درصورتی که این بند در مبایعه نامه نوشته باشد، بله.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی