سایت وکلای تهران - وکیل پایه یک دادگستری - دفتر وکالت تهران

سایت وکلای تهران - وکیل پایه یک دادگستری - دفتر وکالت تهران

<>【 ☎ 】09191677649【 ☎ 】مشاوره حقوقی【 رایگان 】میباشد <>

مجازات رانندگی در حالت مستی

  • ۹۰۳
مجازات رانندگی در حالت مستی

در کشور ما رانندگی در حالت مستی بنا بر بند “ب” ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی یک تخلف محسوب شده، راننده مجرم شناخته می شود و به دلیل مصرف نوشیدنی های خمر آور مشمول تخلفات رانندگی خواهد بود. مطابق قوانین مجازات های اسلامی و ماده ۲۶۵ قانون شخصی که از مشروبات الکلی استفاده کرده به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می شود. بر اساس قوانین حاکم فرقی نمی کند که خوردن مسکر به میزان کم یا زیاد باشد یا فرد را مست کند یا نکند به هرحال راننده مست از جهت تخلفات رانندگی مجرم شناخته می شود.

 

 

 

 

در صورتی که شخص در حالت مستی رانندگی کند، علاوه بر جرم شرعی شرب خمر از لحاظ قوانین راهنمایی رانندگی هم مرتکب جرم شده است. با این اوصاف رانندگی در حالت مستی (تخلف رانندگی) و شرب خمر (جرم) دو تخلف مجزاست. درصورتی که شخصی با این حالت تصادف کند، مجازاتش تشدید می شود.

 اثبات حالت مستی در رانندگی

مسلماً پلیس پیش از اینکه بخواهد جریمه رانندگی را در مورد چنین افرادی اعمال کند (چه در حالت مستی و چه مصرف داروهای روان گردان) باید ابتدا از صحت تشخیص خود اطمینان یابد. برای این کار پلیس راهنمایی رانندگی از دستگاه های آزمون سیار برای تشخیص مشروبات الکلی استفاده می کند و با این شیوه وجود هر گونه مواد مخدر و روان گردان یا مواد الکلی مست کننده دیگر را تشخیص می دهد.

برای مشخص شدن نتیجه این تست فرد مظنون باید در دستگاه تشخیص دهنده مشروبات الکلی بدمد. در صورتی که نتایج دستگاه وجود الکل را در تنفس راننده نشان دهد، پلیس ماموریت دارد جریمه تخلف مربوط به رانندگی در در حالت مستی و سایر مجازات های مرتبط با این تخلف را در مورد او اعمال کند.

در کشور ما با افرادی که در حالت رانندگی مست باشند، برخورد و اعمال قانون می شود؛ اما در حالت کلی هم مصرف مشروبات الکلی بر مبنای قوانین اجتماعی اسلامی جرم محسوب می شود و مخالف شئونات جامعه است.

در قانون مجازات های اسلامی نوشیدن مشروباتی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، جرم مستقل محسوب شده و مطابق ماده ۲۶۵ قانون شخص به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می شود. در قانون مجازات های اسلامی تفاوتی ندارد که میزان مصرف الکل کم باشد یا زیاد تا حدی که فردا مست کند، یا این که مست نباشد، الکل خالص باشد یا مخلوط تا حدی که موجب تغییر در حالت مسکر بودن نشود، مجازات به هر حال اعمال می شود.

حال وقتی که فردی در حالت مستی دستگیر می شود اگر در حین ارتکاب جرم دیگری مشاهده شود، قانون گذار با توجه به نوع خلاف مرتکب شده مجازات های مختلفی را برای او پیش بینی می کند. اما در مواردی که شخص در اثر شرب خمر از خود بی خود شود و خلافی را مرتکب شود که بعدها ثابت شود شرب خمر با هدف ارتکاب جرم نبوده،  شرایط متفاوت است.

اگر در این وضعیت فرد به دلیل خارج شدن از حیطه ی اختیارش مرتکب جرم تصادف یا قتل و … شود، محکوم نمی شود. اما در صورتی که با هدف ارتکاب جرم شرب خمر کرده باشد و پس از مستی مرتکب جرمی مانند قتل شود، علاوه بر این که به خاطر مست بودنش مجازات می شود؛ به خاطر جرم های دیگرش نیز (در حالت مستی) محکوم می شود.

به بیان واضح تر هنگامی که شخصی در حالت مستی اقدام به رانندگی کند و به طور اتفاقی فردی را به طور غیرعمد در تصادف به قتل برساند، این فرد مجرم به دلیل شرب خمر به ۸۰ ضربه شلاق محکوم است و برای جرم رانندگی در حالت مستی نیز باید دیه پرداخت کند و به حبس محکوم می شود. در این خصوص می توان با دریافت مشاوره حقوقی از وکلای باسابقه مجموعه وکلای تهران اطلاعات بیشتری کسب کرد.

 مجازات رانندگی در حالت مستی

براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات های اسلامی در شرایطی که راننده وسیله نقلیه ماشینی یا موتوری به علت بی احتیاطی در رانندگی،  نبود مهارت کافی و یا زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی رانندگی مرتکب قتل شود، به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه در شرایطی که اولیای دم مطالبه کنند، محکوم می شود.

حال در شرایطی که راننده علاوه بر موارد فوق الذکر مشروبات الکلی هم مصرف کرده باشد و در حالت مستی رانندگی کرده باشد، مجازات های جدی تری در انتظارش خواهد بود. براساس ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی اگر راننده مرتکب تخلف در حالت مستی باشد، به بیش از ۳/۲ از میزان حداکثر مجازات محکوم خواهد شد و به فرض این که راننده در حالت مستی مرتکب قتل غیرعمد شده باشد، دادگاه ممکن است تا بیش از ۵ سال حبس را برای وی در نظر بگیرد. در ضمن ممکن است دادگاه بنا به مصلحت راننده مجرم را به ۱ تا ۵ سال محرومیت از رانندگی و یا تصدی وسایل نقلیه محکوم کند.

 مرجع ذی صلاح برای پیگیری مجازات رانندگی در حالت مستی

در شرایطی که راننده یا متصدی وسیله نقلیه به علت بی احتیاطی و بی مبالاتی، عدم مهارت کافی و رعایت نکردن الزامات راهنمایی و رانندگی مرتکب قتل غیرعمد شده باشد، تحقیقات در مورد پرونده در تهران برعهده دادسرای ویژه راهور و در شهرستان ها بر عهده دادسرای عمومی محدوده وقوع جرم خواهد بود.

در این مورد پس از مرحله صدور قرار جلب، موضوع برای دادرسی پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارجاع داده می شود. در رخدادهای رانندگی قتل عمد در کار نیست. تصادفاتی که در حین رانندگی به وقوع می پیوندد و منجر به قتل می شود حتی در صورتی که راننده مقصر شناخته شود یا مقررات را رعایت نکرده باشد، قتل عمدی محسوب نشده و قصاص ندارد.

 

وقوع تصادف در حالت مستی

این روزها با وجود افزایش بی رویه وسایل نقلیه موتوری ارتکاب جرم در این زمینه به طور طبیعی افزایش پیدا کرده است. یکی از تخلفات متداول حین رانندگی به این شکل است که راننده در حالت نامتعارف و خارج از حالت طبیعی خود اقدام به رانندگی کند، این حالت راننده ممکن است ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی باشد که منجر به کاهش هوشیاری می شود.

با توجه به آنچه پیش از این تشریح شد در شرایطی که شخصی در حالت مستی رانندگی کند، مرتکب جرم شده است، در این شرایط اگر تصادفی در کار نباشد، مجازات به محکومیت شرب خمر و تخلف رانندگی محدود می شود. اما در صورتی که رانندگی در حالت مستی منجر به شکل گیری تصادف شود، علاوه بر مجازات های تخلف در رانندگی، مجازات شرب خمر و محکومیت آسیب زدن غیرعمدی به محکومیتش اضافه خواهد شد.

 

 

سؤالات متداول:

  • رانندگی در حالت مستی در قوانین کشور ما چه مجازاتی در بر دارد؟

همانطور که اشاره شد بر مبنای قوانین اسلامی در کشور ما شرب خمر به تنهایی نوعی جرم محسوب می شود و مجازات شرعی به دنبال دارد. اگر فردی در حالت مستی رانندگی کند و جرم دیگری هم مرتکب شود، با در نظر گرفتن اینکه با هدف ارتکاب به آن جرم مست کرده یا خیر قانونگذار مجازات های مختلفی را برای او در نظر می گیرد.

  • راننده در حالت مست از چند جهت مورد مجازات قرار می گیرد؟

راننده ای که در حال مستی رانندگی می کند هم از لحاظ شرب خمر و هم از لحاظ تخلف در قوانین رانندگی مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

  • میزان جریمه رانندگی در حالت مستی چقدر است؟

با توجه به قوانین تخلفات رانندگی جریمه شخص راننده ای که در حالت مستی دستگیر شود ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. در ضمن گواهینامه این شخص برای مدت ۶ ماه ضبط می شود و اگر خودروی او شخصی باشد ۱۰ نمره منفی و خودروهای سنگین ۲۰ نمره منفی دریافت می کنند.

  • آیا تست شناسایی الکل که از راننده گرفته شده نوعی مدرک جرم محسوب می شود؟

هنگامی که فردی مشکوک به رانندگی در حالت مستی تحت تست های تشخیصی مصرف الکل قرار می گیرد، اگر تستش مثبت باشد به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود و مراتب قانونی پس از آن اجرا می شود؛ بنابراین تست الکل تنها یک مؤید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات های جانبی رانندگی در حالت مستی مشاوران و وکلای معتبر مجموعه وکلای تهران برای پاسخگویی به هر گونه سؤالات و ابهامات و وکالت امور حقوقی شما عزیزان آمادگی کامل دارند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی